مقاله

پارچه حریر- معرفی جامع انواع پارچه حریر

پارچه-حریر-طرح-دار

[vc_row][vc_column][vc_column_text text_larger=”no”]

حریر به چه معنایی است؟

پارچه حریر دختر نادر است واین اسم ریشه عربی دارد و معنی آن پارچه ابریشمی نازک است که این اسم مترادف کلماتی همچون اطلس، دیبا و غیره…

پارچه حریر نوعی پارچه ابریشمی محسوب می شود که در صنعت پارچه و پوشاک بسیار پرطرفدار و مورد استقبال قرار گرفته است.

این پارچه به دلیل سبک و خنک بودن بسیار مناسب برای تابستان است و دارای رنگ های متعدد و متنوع و انواع گوناگون است که همین باعث می شود که مورد پسند اکثر خانم ها قرار گرفته باشد، مصارف گوناگونی که ازآن می شود آن را تبدیل به یک پارچه خاص و ویژه کرده است.

جنس پارچه حریر از پنبه تشکیل شده است و این نوع پارچه بافت ساده و زیبایی دارد و اکثرا در تمام نقاط دنیا تولید می شود و به فروش می رسد و طرفداران بسیاری دارد و به نام های دیگری همچون ململ و وموسلین در جهان شهرت دارد، از نظر جنس حریر به پارچه هایی همچون وال، توروفاستونی شباهت دارد.

چند مورد از کاربرد های پارچه حریر:

پارچه حریر به دلیل سادگی و رنگ بندی های متفاوت و فوق العاده ای که دارد بسیار مورد استفاده اشخاص قرار میگیرد، یکی از مصارفی که خیلی به چشم میخورد پرده دوزی است، انواع پرده های ساده و طرح دار، گل دار، و غیره..که برای آشپرخانه، پذیرایی، اتاق خواب و دیگر اماکن استفاده میشود و زیبایی خاص و دلنشینی به خانه میبخشد ومقاومتی که دارد باعث اطمینان بیشتری می شود.

از دیگر استفاده هایی که از پارچه حریر میشود در دوخت و تولید مانتو و شومیز است.

مانتو حریر از شیک ترین و جدید ترین مانتو های زنانه محسوب می شود و انتخاب خوبی برای مجالس و میهمانی هاست،

مانتو حریر در مدل ها و طرح های متنوع و متعددی دوخته و به فروش می رسد و هرکدام مخاطب خاص خود را دارد، در مورد شومیز ها هم همین توضیحات صدق میکند، در روزهای گرم تابستان مانتو حریر با رنگ روشن بهترین انتخاب است زیرا به دلیل خنک بودن گرما را کمتر جذب میکند.

یک نمونه دیگر از کاربرد های پارچه حریر در لباس های مجلسی است ،ترکیب طراحی های زیبا،دوخت تمیز و لطافت حریررنگی های ملیح متنوع و شاد آنها باعث شده است پارچه حریر بهترین انتخاب برای لباس های مجلسی به خصوص در تابستان باشد ،حریر به دلیل ظرافت خاصی که دارد بسیار مورد توجه قرار گرفته است،نمونه های متفاوت و گوناگون مثل پارچه ساده ،گلدار،طرح دار و غیره وجود دارد،

از انواع حریر که میتوان برای لباس های مجلسی استفاده کرد میتوان به حریر کرب که لخت است و برای پیراهن های کوتاه مناسب است و یا حریر ژورژت که جنس نازک و لطیفی دارد و چروک نمی شود نام برد.

چند مدل از انواع پارچه حریر:

(حریر کرپ)

از نمونه حریرهای معروف است که طرفداران خاص خود را دارد، کرپ بافت ظریف و بادوامی دارد، ضخامت آن متغییر است و میتواند زبر یا نرم باشد کاربردهای حریر کرپ را در لباس های مجلسی، مانتو، شومیز، و یا حتی برای رو مبلی، رو میزی، کوسن و..میتوان نام برد و استفاده کرد، این نوع از حریر به طور کل برای اشخاصی که پارچه لخت میخواهند مناسب است، وزیبایی خاص خود را دارد.

کرپ خود انواع خاصی دارد مانند کرپ مرویجت که جز مرغوب ترین ها به شمار می آید و برای لباس های مجلسی،

مانتو مجلسی مناسب است، این نوع کرپ ازبرترین ها است.

نوع دیگر کرپ اسکاچی است که کمی حالت کشسانی دارد و باعث می شود احساس راحتی در لباس داشته باشید از دیگر موارد کرپ گاباردین که مناسب برای کت و شلوار مردانه و زنانه است و غیره..

پارچه-کرپ-حریر

پارچه-کرپ-حریر

(حریر ژاکارد)

پارچه ژاکارد درسال ۱۸۰۹در فرانسه ماشین ژاکارد توسط ماری ژوزف اختراع گردید این دستگاه باعث شکل گیری پارچه ژاکارد شد، ژاکارد یک نوع پارچه طرح دار است و نقشی که دارد بخاطر بافت پارچه است.

این نوع پارچه حریر دارای طرح برجسته است به همین دلیل بسیار متنوع و انواع مختلف دارد ژاکارد تنها برای دوخت لباس و پوشاک نیست بلکه برای طراحی داخلی و دکوراسیون استفاده می شود مثل پارچه رو مبلی، تشک، رو میزی، رو تختی، پرده..

پارچه حریر ژاکارد مزایای زیادی دارد مثل مقاومت در برابر چروک، دوام و ثبات بالا، حس خوب هنگام لمس پارچه و..

 

(ژورژت)

نوع دیگری از پارچه های حریر، ژورژت است این نوع پارچه کاملا سبک و کسل کننده است که طراحان لباس اولیه فرانسوی در قرن ۲۰ آن را نام گذاری کرده اند، این پارچه بافت شده از ابریشم که شفاف و دارای سطح کمی چروک و یک پارچه بسیارزیباست

ژرژت در رنگ های مختلف مخصوص بلوزها لباس های شب و روسری و..است ژورژت به طور معمول پارچه ای با بافت ساده که از نخ های محکم و پیچیده در جهات مختلف بافته شده است، ژورژت پارچه ای سبک  روان که نسبتا به راحتی هوا را از خود عبور می دهد، این پارچه آب رفتگی و چروک ندارد.

پارچه-حریر-ژرژت

پارچه-حریر-ژرژت

(حریر سیلک)

نوع دیگر از حریر، سیلک است که این نوع پارچه مثل حریر ساتن براق و لطیف است، حریر سیلک نسبت در مقایسه با پارچه حریر ساتن نازک تراست

این یک نوع پارچه ی سری است و به همین دلیل دوخت بسیار دشواری دارد، از پارچه سیلک برای دوخت لباس خواب استفاده می شود.

پارچه-سیلک

پارچه-سیلک

(حریر طرح دار)

این نوع از  پارچه حریر هم بسیار پر طرفدار است، طرح ها و مدل های گوناگون و بسیار متنوع با رنگ بندی های زیاد آن را به پارچه ای خاص تبدیل کرده است که مصارف گوناگونی هم در دوخت لباسهای مجلسی، پرده های زیبا برای اماکن مختلف، شومیز، و مخصوصا شال روسری زیرا این نوع حریر سر نمی خورد و ایست وزیبایی خاصی دارد.

پارچه حریر طرح دار میتواند برای تولید کنندگان لباس و پیراهن های زنانه یک ایده باشد،زیرا با دیدن رنگ ها و مدل های فراوان این نوع پارچه میتوانند طرح های زیبایی خلق کنند.

پارچه-حریر-طرح-دار

پارچه-حریر-طرح-دار

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *