مقاله

مقاله جامع معرفی انواع پارچه نخی

پارچه نخی چیت

[vc_row css_animation=”none” mobile_bg_img_hidden=”no” tablet_bg_img_hidden=”no” woodmart_parallax=”0″ woodmart_gradient_switch=”no” row_reverse_mobile=”0″ row_reverse_tablet=”0″ woodmart_disable_overflow=”0″][vc_column][vc_column_text css_animation=”fadeInRightBig” text_larger=”no”]

پارچه نخی جز پرطرفدارترین پارچه ها به شمار می آید، لباس های پنبه ای را اغلب نخی میگویند، البته که نخی صفت برای پارچه است و نام آن محسوب نمی شود.

پارچه نخی جز بروز ترین پارچه های حال حاضر است که ن تنها از زمان قدیم بلکه امروزه هم استفاده میشود و بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.

این نوع پارچه ویژگی های زیادی دارد از جمله: سازگاری آن با پوست، خنک بودن، مقاومت و عمر بسیار بالا، گوله نشدن، حساسیت ندارد، جریان هوا را از خود عبور میدهد و کمتر باعث تعرق می شود و اینکه لطافت بسیاری دارد.

اما پارچه نخی علاوه بر مزایایی که دارد معایبی همچون چروک زیاد، آبرفت، و همچنین رنگ پس می دهد .

تشخیص دادن پارچه نخی کار سختی است یکی از راه هایی که میتوان جنس این پارچه را تشخیص داد براق بودن پارچه نخی است و همچنین این نوع پارچه حالت مات دارد.

از مصارف این پارچه میتوان به دوخت پیراهن های بلند و کوتاه، مانتو، دامن، بلیز، و غیره ..اشاره کرد البته پارچه نخی فقط به دوخت و تولید پوشاک محدود نشده است بلکه در دکوراسیون منزل هم میتوان از آن استفاده کرد مثل کوسن، رومیزی،و غیره..

این نوع پارچه انواع گوناگونی دارد مثل، متقال، کودری، کتان، نخی گلدار، نخی مانتویی، پارچه چلوار، و…

برخی از کاربرد های پارچه نخی:

پارچه ی نخی از جمله پارچه هایی است که بسیار مناسب برای دوخت مانتو هایی با مدل های گوناگون و متنوع است.

جنس خنک این پارچه سبب شده است که پارچه ای مناسب برای فصل تابستان باشد، زیرا جریان هوا را از خود عبور می دهد و کمتر باعث تعرق می شود.

برای دوخت مانتو از جنس نخی میتوان علاوه بر مانتو در دوخت بلیز و شومیز هم استفاده کرد و در آن احساس راحتی کرد، مانتو هایی با مدل هایی ساده، طرح دار، گلدار، و غیره ..میتوان دوخت و از لطافتی که دارد لذت برد.

بادوام  بودن و مقاومت بالا ی پارچه نخی سبب شده است که پارجه ای بسیار مناسب برای این کار باشد. وجود رنگ بندی های کامل و متنوع در مدل های ساده و طرح دار باعث زیبا تر شدن خانه می شود.

شست و شوی پارچه نخی بسیار راحت است، همچنین بسیار مقاوم در برابر ساییدگی است که این ویژگی پارچه نخی بسیار مناسب برای دوخت کالاهای خواب است.

انواع پارچه نخی:

(پارچه کودری یا کدری)

پارچه کودری یا کدری نوعی از پارچه نخی محسوب می شود، که اکثرا توسط کارخانجات هایی در یزد و اصفهان تولید می شود و به بازار عرضه می شود. از پارچه های ارزان قیمت و پر مصرف است که بسیار پر طرفدار است

از ویژگی های آن می توان به راحتی و خنک بودن، نازک بودن در عین تراکم بافت استاندارد، حداقل آبرفت، اشاره کرد.

پارچه نخی کودری نوعی پارچه زنانه محسوب می شود و کاربرد هایی از جمله، شلوار، تونیک، چادر، روسری، و مخصوصا پیراهن را نام برد.

جنس خنک این پارچه، برای فصول تابستان و بهار بسیار مناسب است مخصوصا برای مناطق گرم، پارچه کودری با الیاف ویسکوز در عرض های مختلف موجود دارد.

پارچه نخی از پر طرفدار ترین پارچه ها در رنگ بندی های کامل و متنوع و در انواع آبرنگی، گل دار، جغه ای ،…موجود است، که انواع آنان را میتوان در سایت کریم فابریک خریداری کنید.

(متقال)

نوعی پارچه ی نخی که اکثرا در کارخانجات هایی در اصفهان تولید می شود، و الیاف آن از پلی استر و فلامنت استفاده شده است، پارچه متقال جز خانواده کرباس است ولی از آن لطیف تر است.

از کاربردهایی آن میتوان به دوخت تشک و لحاف، کالاهای خواب، کیف و کفش،.. و از متقال های رنگی میتوان برای تولید روپوش های رنگی بیمارستان ها، فرم اداری، و غیره ..اشاره کرد.

متقال پارچه ای سبک و مقاوم،و همچنین خنک است و به دلیل پرز ندادن و جذب رطوبت برای گردگیری منزل استفاده می شود

پارچه نخی متقال

پارچه نخی متقال

(پارچه چلوار)

پارچه نخی چلوار جز قدیمی ترین پارچه های نخی به شمار می رود که مصارف گوناگونی هم دارد پارچه چلوار از نخ و پنبه تشکیل می شود،

از کاربردهای آن میتوان به لباس احرام،لباس مردانه، دامن زنانه، ملحفه، رو بالشتی، و غیره..اشاره کرد.

پارچه چلوار به مناطق زیادی صادر میشود از جمله ترکیه، در انواع ساده و رنگی و همچنین عرض ها و رنگ های مختلف وجود دارد از جمله ویژگی های‌این پارچه میتوان به قیمت پایین آن و همچنین مصارف متعدد آن اشاره کرد.

پارچه نخی چلوار

پارچه نخی چلوار

(چیت)

پارچه نخی چیت از جمله پارچه های نخی است که طرفداران زیادی دارد، و هم برای لباسهای مردانه و هم زنانه استفاده ی شود.

از ویژگی های آن میتوان به خنک بودن و راحتی، نازک بودن و ظرافت، آن اشاره کرد.

پارچه چیت به دلیل اینکه جریان هوا را از خود عبور می دهد و خنک است برای فصل تابستان بسیار مناسب است،

در رنگهای زیبا و متنوع و مدل های جذاب تولید میشود و همچنین در دو نوع ساده و طرح دار  از معایب آن میتوان به چروک شدن آن اشاره کرد.

از کاربرد های آن برای دوخت لباس های منزل، و نوزادی نام برد.

پارچه نخی چیت

پارچه نخی چیت

(نخی گلدار)

پارچه نخی گلدار یکی از پر فروش ترین پارچه های نخی است که بسیار پر طرفدار است. این نوع پارچه از کیفیت مناسبی برخوردار است،

از کاربرد های پارچه نخی گلدار میتوان به دوخت و تولید مانتو، شومیز، سارافان،بلیز،. و حتی روسری اشاره کرد.

(از ویژگی های مهم آن عدم آبرفت و چروک شدن آن است)

پارچه نخی گلدار را در انواع مختلف و با رنگ بندی های زیبا میتوانید در سایت کریم فابریک به آسانی خریداری کنید.

پارچه نخی طرح دار

پارچه نخی طرح دار

(کتان)

پارچه نخی کتان جز پارچه های نخی محسوب می شود، که به دلیل خنک بودن برای فصل بهار و تابستان مناسب است.

کتان از گیاه کتان گرفته می شود، و سطح صاف و درخشنده ای دارد، این پارچه کاربردهای زیادی همچون انواع دستمال سفره، رومیزی، کیف و کفش،شلوار، پوشش مبل، حوله، پیش بند، مانتو، و غیره..دارد.

همچنین به دلیل خنک بودن و اینکه جریان هوا را از خود عبور می دهد برای پیراهن های مردانه بسیار مناسب است.کتان برخلاف سایر پارچه ها حساسیتی برای پوست ندارد.

(به دلیل تغییر در سایر و اندازه آن بهتر است قبل از دوخت آن را بشویید.)

پارچه نخی کتان

پارچه نخی کتان

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *