مقاله

معرفی جامع پارچه چادری خارجی، ایرانی

پارچه-چادر-رنگی-طلا-کوب

[vc_row][vc_column][vc_column_text css_animation=”fadeInRightBig” text_larger=”no”]

تاریخچه پارچه چادری مشکی

پارچه چادری مشکی برای اولین بار توسط سوئیسی ها تولید شد، که با اسم کلوله در ایران مشهور است.

پس از جنگ جهانی دوم اینبار ژاپن بود که تولید پارچه مشکی را به عهده گرفت، و تا مدتی بسیار موفق بود، بعد از ژاپن کره وارد میدان شد و هنوز هم در این زمینه بسیار موفق است، اکثر چادر های ایرانی در ایران جنس کره هستند.

اما در ایران صنعت تولید چادر مشکی به دلیل مشکلاتی از جمله نبودن دانش فنی و ماشین آلات تا سال ها تولید نمی شد و چادر مشکی تنها وابسته به واردات و بیگانگان بود.

کارخانجات هایی در ایران بسیار تلاش کردند تا در این زمینه موفق شوند و بتوانند به خود کفایی برسند تا اینکه در نهایت شرکت نساجی شهر کرد توانست پارچه چادری مشکی را تولید کند و به بازار عرضه کند

تفاوت های پارچه چادری مشکی ایرانی با خارجی

پارچه های چادری ایران سبک تر و خنک تر از نمونه های خارجی هستند، و از لحاظ ظرافت نخ ،ضخامت پارچه،تراکم بافت، پارچه چادری ایرانی کمتر از رقبا است.

پارچه چادری ایران از نظر میزان نفوذ پذیری هوا در آن حدود ۲تا ۳ برابر پارچه های خارجی است.از نظر مشکی بودن ،الکتریسته،هم در وضعیت خوبی قرار ندارد.

در نهایت کیفیت و قیمت پارچه ایران در مقایسه با کشور های دیگر قابل رقابت است اما نیاز به پیشرفت زیادی دارد، کشور کره با تولید ۵۰ ساله ی خود در زمینه پارچه چادری مشکی است این یعنی ۵۰ سال از ما (ایران) جلوتر است.

اسامی مختلف چادر

در جهان چادر با اسامی گوناگونی شناخته می شود و مشهور است ،این موضوع بسته به آداب و فرهنگ هر جامعه ای است.

به طور مثال نامی با عنوان بلک چادر ها که همان چادر های مشکی هستند که اغلب بانوان ایرانی می پوشند.

نوعی دیگر که میتوان به آن اشاره کرد چادر عبایی است که بسیار پر طرفدار است، زمان آغاز تولید این نوع چادر ایران مورد هدف آن ها نبوده است، اما امروزه این نوع چادر ها در ایران هم بسیار استفاده می شود و مخاطب آن اکثرا دخترها و خانم های جوان هستند.

چادر عبایی که تقریبا به شکل مانتو یا لباس است در انواع مختلف ،ملی ،دانشجویی،جده، لبنانی و غیره تولید می شود و به بازار عرضه می شود.

دلیل تولید پارچه چادری در ایران چیست؟

چادر جز پوشش های بانوان است ،که در مواردی مثل چادر نماز ،مجالس ،مهمانی و غیره استفاده می شود،و به دلیل پوشاندن کامل اندام و سادگی و راحت بودن پوششی پر طرفدار است ،مخصوصا در کشورهای مسلمان از جمله ایران که بر طبق فرهنگ و آداب و رسوم رواج دارد.بیش از ۱۰۰ سال است که چادر به عنوان حجاب برتر است و در ایران وجود دارد و از کشور های دیگر وارد می شود،

پس از دوره ای تولید چادر در ایران به دلایلی ضروری دانسته شد از جمله اینکه چادر یک موضوع عقیدتی و فرهنگی مربوط به ایران که باید در خود کشورتولید می شد، به دلیل اقتصاد کشور و این موضوع که واردات آن با هزینه های زیادی همراه بود ،ولی با تولید چادر در خود کشور از این هزینه ها کاسته و باعث رونق اقتصادی کشور می شد.

سالانه ۷۰ میلیون طول پارچه چادری تولید می شود، که کارخانجات مخصوص تولید پارچه چادری در ایران تنها ۲۰ درصد آن را میتوانند تولید کنند.

پارچه مناسب و باکیفیت خارجی چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

از ویژگی هایی که میتوان پارچه چادری خارجی را تشخیص داد:

کیفیت بالایی داشته باشد، آب رفت نداشته باشد، براق و سبک ،رنگ مشکی آن بور نباشد، چروک نشود، طرح های زیبایی داشته باشد، با شستشو رنگ آن از بین نرود .

یک نمونه از پارچه های چادری پر طرفدار شناخته شده، پارچه الگانس ژاپن است که از نظر کیفیت بسیار مناسب است، این پارچه چادری در انواع مدل ها و سایز ها و قواره ها تولید می شود و بر این اساس به دو دسته تقسیم می شود 

چادری ساده، چادری طرح دار پارچه چادری طرح دار در پارچه هایی هستند مات و براق که به صورت گل دار و ابرو باد تولید می شوند، اما پارچه های ساده به دلیل اینکه هیچ طرحی ندارند به ساده معروف اند، قواره های چادری آسود، کن کن، کریستال جز پارچه های ساده قرار می گیرند.

(چادر ها در انواع و مدل های مختلف دوخته می شود مانند)

چادر معمولی:

از پر طرفدار ترین مدل های چادر به شمار می آید که اکثر خانم ها از آن دارند و به سر می کنند، چادری ساده و شیک است.

چادر ملی:

جز اولین مدل های چادر که در بازار عرضه شد و مورد استقبال قرار گرفت، معمولا برای افرادی که مدرسه می روند یا دانشگاه که کوله پشتی و کیف دارند مناسب است.

و به دلیل چروک نشدن قیمت آن گرانتر از پارچه های چادری کره است، اما پارچه های ایرانی هم از نظر کیفیت حتی میتوانند با الگانس  ژاپن رقابت کنند.

چادر قجری:

از چادر های قدیمی است که در دوران قاجار رواج واگذاشته  بانوان می پوشیدند به همین دلیل نام او را قجری گذاشته اند،این نوع چادر به کنگان بسته می شود.

چادر شالدار:

از مدل هایی که سر کردن آن بسیار راحت است و دست و پا گیر نیست و برای رفتن به طبیعت و پیاده روی و غیره مناسب است.

چادر لبنانی:

از لباس های بانوان لبنان گرفته شده است و برای انجام کارهای روزانه مثل سر کار رفتن و مدرسه و غیره استفاده می شود.

انواع پارچه های چادری را برای دوخت طرح های و مدل های مختلف می توانید از سایت کریم فابریک به آسانی خریداری کنید.

چادر رنگی در ایران

در قرون اولیه اسلام اکثر زنان ایرانی چه آنان که مسلمان بودند و چه آنان که از ادیان دیگری بودند ب ای پوشاندن خود از چادر سفید رنگ استفاده میکردند.

به تدریج چادر سفید به چادرهایی به رنگ آبی نیلی ،و چهار خانه و غیره.. تبدیل شد.

اما امروزه نوعی دیگر از چادر های رنگی با طرح های متنوع و رنگ بندی های کامل و زیبا تولید می شود، که مخصوص چادر نماز ،مهمانی ها ،مراسمات خاص ،مجالس ،و غیره ..استفاده می شود که در جنس های مختلف مانند حریر ،تترون، نخی ،ژرژت و.. وجود دارد که انواع آن در سایت کریم فابریک موجود است.

پارچه های چادری رنگی بر خلاف چادری مشکی که در ابتدا به دلایل مشکلات نبود ماشین آلات و دانش فنی در کشور تولید نمی شد ،و مورد قبول نیست، اما چادری رنگی در کشور تولید می شود و استان اصفهان مرغوب ترین پارچه های چادری رنگی را تولید و به بازار عرضه می کند. اما تولید آن در کشور به اندازه نیست و باز هم ایران را مجبور به واردات پارچه چادری رنگی میکند. از جمله کشور ها :هند ،پاکستان ، چین و غیره.. هستند.

انواع پارچه چادری رنگی:

پارچه چادری رنگی در انواع مختلف و رنگ بندی های زیبا وجود دارد این نوع پارچه به دو نوع تقسیم شده است : چادری نمازی و چادری مجلسی.

پارچه نمازی که خود در دو نوع ایرانی و خارجی تقسیم می شود ،ایرانی در نساجی های بروجرد ،کاشان ،اصفهان تولید  و خارجی واردات کشور های اندونزی،هندوستان ،پاکستان و غیره ..

اما چادر رنگی مجلسی خود به سه دسته تقسیم می شود :

چادری رنگی نگین دار

چادری رنگی نقره کوب

چادری رنگی طلا کوب

امروزه خرید آنلاین بسیار راحت و مطمئن است، انواع پارچه های چادری را میتوانید در سایت کریم فابریک با اطمینان خاطر و قیمت های مناسب خریداری کنید.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *