مقاله

چند نکته در مورد پارچه کتان

پارچه کتان کاغذی

[vc_row][vc_column][vc_column_text css_animation=”fadeInRightBig” text_larger=”no”]

تاریخچه کتان

پارچه کتان یکی از قدیمی ترین پارچه هایی است که برای لباس استفاده میشود . استفاده از الیاف کتان انقدر قدیمی است که باستان شناسان گرجستانی درون غار ها کتان خشک شده کشف کردند که مربوط به ۳۶ هزار سال پیش می باشد .

حتی مصریان باستان مومیایی های خود را در نوار هایی ا جنس کتان می پیچیدن و مومیایی می کردند چون پارچه ی کتان دوام زیادی دارد و پارچه های کتانی در مصر و بین النهرین کاالیی لوکس بوده است . و به علت جذابیت و زیبایی و پر طرفدار بودنش نام پادشاه آن کشور را به خود اختصاص داده است.

کشور های کانادا / چین / هند / امریکا/ اتیوپی / بنگالدش / روسیه / اکران /فرانسه و ارژانتین دو کشور برتر تولید کننده کتان در جهان می باشند. کتان از فیبر و الیاف ساقه ی گیاهی به نام فالکس که گیاهی گلدار است تشکیل شده و در دوماه اخر بهار که هوا گرم است کشت میشود دوره رشد گیاه کتان ۳ماه بوده و قطر ساقه ی آن ۱/۱۶ اینچ و قدش ۱۱۰تا ۱۲۰ سانتی متر است مواد غیر سلولزی کتان نسبت به پنبه بیشتر بوده و هرچه بیشتر از چربی الیاف کتان گرفته شود شفافیت و درخشندگی آن بیشتر میشود .

بهترین الیاف در شمال فرانسه وبلژیک به عمل می آیند و گیاه کتان در ایران کشت نمیشود .

مراحل تولید الیاف کتان

ضخامت الیاف این پارچه به نوع گیاه و رنگ گل های آن بستگی دارد دو نوع الکس با گل های سفید و ابی وجود دارد که گل های سفید بخاطر داشتن دانه های بیشتر الیافش ضخیم تر است فالکس در سه مرحله رشد می کند و به رنگ های سبز / زرد و قهو ه ای است .

پرنگ سبز آن زودتر برداشت میشود و ضخامت آن کم و ضعیف است که رنگ زرد آن با کیفیت ترین نوع الیاف را دارد و رنگ قهوه ای برای الیاف ضخیم مناسب تر است . در زمان برداشت این گیاه را از ریشه بیرون می اورند و به صورت دسته در مزرعه میگذارند تا خشک شود .

به گیاه زمان میدهند و هفته ها میگذارند تا با اب باران خیس شوند و بعد از چندهفته انها آماده تازیانه و شانه دن می رسند . و این کار زمان زیادی میبرد وقتی الیاف آماده شدند به دو دسته تقسیم میشوند الیاف کوتاه برای نخ های ضخیم و الیاف بلند برای نخ های کتان استفاده میشود

کاربرد پارچه کتان چیست ؟

پارچه کتان بدلیل براق بودن و ایست خوب و خنک بودن کاربرد زیادی دارد . طراحان لباس از پارچه کتان برای شلوار های کتان و مانتو و شومیز کتان و پیراهن های مردانه شیک و اسپرت استفاده میکنند .

از الیاف کتان برای نخ های بخیه / نخ های دوخت و دوز و پارچه های کار شده با چرم استفاده میشود . پارچه های کتان بخاطر جذب باالی آب از آن برای حوله حمام و دست و صورت / کیف و کفش / رو مبلی / کوسن و جلد روی صندلی استفاده میشود .

کتان کاربرد های دیگری هم دارد کابرد های دیگر کتان در صنایعی مثل دستمال کاغذی / کاغذهای روی سیگار ها / کاغذ اسکانس و… می باشد . حوله هایی که از جنس کتان هستند به اندازه ی حوله های پنبه ای آب را جذب کرده ولی زودتر خشک میشوند و بهتر از حوله ی پنبه ای میباشد .

ویژگی های پارچه کتان

 پارچه ای انعطاف پذیر برای فصل تابستان خنک و سرد است و دارای استحکام و دوام زیادی است ضخامت های مختلفی برای هر فصلی دارد . بخاطر جذب باالی آب زود خشک میشود و به علت داشتن الیاف نخ موجود در آن لباس هایی که الیاف کتان دارند زیاد چروک میشوند که میتوان گفت یکی از معایب این پارچه ها به شمار میرود .

این پارچه بخاطر داشتن سطحی براق و صاف زیبایی خاصی به لباس هایی که با این پارچه دوخته شده است می بخشد .

نحوه شست و شوی کتان

پارچه کتان به دلیل دوام باالیی که دارد برای شست و شوی آن نیاز نیست کار خاصی انجام داد و به راحتی در ماشین لباس شویی با درجه حرارت مناسب پارچه های پنبه ای و مواد شوینده مناسب قابل شستن است .

ولی باید دقت کرد که در شستن پارچه های کتان تیره نباید با آب گرم آنها را شست و شو دهیم بلکه باید با آب سرد و مواد شوینده ضعیف شست ولی در مورد لباس های رنگ روشن محدودیتی ندارد اما باید بازهم مراقب لباس های کتانمان بود .

نحوه ی اتو کشی پارچه های کتان

پارچه های کتان بخاطر داشتن الیاف نخ در آنها زیاد چروک میشوند و به راحتی اتو نمیشود . برای اینکه لباس های ما که جنس کتان دارند به راحتی اتو شوند باید لباسمان را که شستیم قبل از اینک کامال خشک شود و کمی نمداراست اتو کنیم تا لباسمان راحت تر چروک های ان اتو شود. و اگر جزو کسانی هستیم که تمایلی به اتو کردن لباستان ندارید میتوانید بعد از خشک شدن لباسمان آن را به چوب لباسی آویزان کنیم یا آن را رول کنیم تا زیاد چروک نشود .

چند نوع پارچه کتان داریم ؟

۱ پارچه کتان کش

پارچه های کتان کش بسیار مقاوم و دوام باالیی دارند و تمام خصوصیات پارچه های پنبه ای مثل چروک شدن و ابرفت و… را دارند . این پارچه ها را با نخ های کشی میبافند و برای شسته شوی این پارچه میتوان به راحتی و با خیال راحت در ماشین لباسشویی شست.

پارچه کتان کش

پارچه کتان کش

پارچه کتان نخی

این پارچه ها مزایای زیادی دارند چون از نخی هستند ابرفت انها خیلی کم است به اندازه ۲ در صد . پارچه کتان نخی بخاطر اینکه نخی زیادی در الیاف انها موجود است لباس هایی که با این پارچه ها بدوزیم هوا راحت درآنها درجریان است و مناسب برای پوست بدن است و ضد حساسیت است .منا سب برای دوخت لباس / سرویس خواب و…

پارچه کتان نخی

پارچه کتان نخی

 پارچه کتان کاغذی

پارچه کتان کاغذی در اصل همان پارچه ی لنین است که با کمی تعقییرات تبدیل به کتان کاغذی شده است . زمانی که پارچه های کتان کاغذی را میخریم اگر ۷۰ درصد پنبه و ۱۰ درصد پلی استر و ۲۰درصد ویسکوز در تولید آن بکار رفته بود میتوانیم بگوییم پارچه با کیفیت و مرغوبی خریده ایم .

پارچه های کتان کاغذی بسیارشبیه کاغذ هستند وقتی آن را دست میزنید صدای خش خش آن را میشنوید و بسیار ترد است . این پارچه در بین در بین پارچه های فاستونی بسیار زیبا و جلوه خاصی دارد و بخاطر همین از آن در دوخت کیف و کفش / مانتو / لباس و … استفاده میشود .

پارچه ای بسیار سبک و نازک است که همین باعث میشود زود چروک بشود اما زیبایی خود را از دست نمی دهد و به راحتی با کشیدن دست خیس صاف میشود .

پارچه کتان کاغذی

پارچه کتان کاغذی

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *